Verneombud – nye regler fra 2024

Nye regler for hvilke virksomheter som skal ha verneombud trådte i kraft 1. januar 2024. I denne artikkelen lister vi opp de nye reglene som kom i 2024. Først kan det være greit å få en forklaring på hvorfor vi har verneombud på arbeidsplassen. 

Verneombudet er et mellomledd som skal bistå arbeidsgiver og arbeidstaker til å arbeide sammen. Det er lovpålagt å ha verneombud i nesten alle bedrifter. Grunnen til dette er at hovedrollen til personen som blir valgt som verneombud er å ivareta arbeidstakernes interesser i saker som angår arbeidsmiljøet.   

Hvordan skal bedrifter forholde seg på de nye reglene? 

Vi skal se nærmere på hvilke virksomheter som blir lovpålagt å velge denne rollen og på endringene i regelverket for verneombud og arbeidsmiljøutvalg fra 1.1.2024.   

1. Verneombudets oppgaver (nytt) 

Som hovedregel skal verneombudet, ifølge aml §6-2, se til at virksomheten er innrettet og vedlikeholdt, at arbeidstakerne får den nødvendige opplæringen og at arbeidet er organisert slik at de ansatte kan utføre arbeidet på en sikker og helsemessig forsvarlig måte.   

Fra 1.1.2014 vil verneombudets oppgaver også inkludere innleide arbeidstakere og selvstendige oppdragstakere som utfører arbeid i nær tilknytning til virksomheten (§6-2. 1)  

I tillegg, vil verneombudet, etter nye regler, også ivareta arbeidstakernes psykososiale miljø (§6-2. 2).   

2. Valg av verneombud (nytt) 

Det er nå krav om verneombud for flere virksomheter.  De nye reglene sier at:  Virksomheter med fem eller flere arbeidstakere skal ha minst ett verneombud, men dersom det er færre enn fem arbeidstakere, så kan det avtales en annen ordning (endret § 6-1. 1.). 

Reglen før var fra 10 eller flere arbeidstakere.   

3. Arbeidsmiljøutvalg  (nytt) 

Det er også nye regler for arbeidsmiljøutvalg (endret § 7-1 første ledd):  Det skal opprettes arbeidsmiljøutvalg i virksomheter med flere enn 30 ansatte, eller i virksomheter med 10-30 ansatte når en av partene i virksomheten krever det.  Der arbeidsforholdene tilsier det, kan Arbeidstilsynet bestemme at det skal opprettes arbeidsmiljøutvalg i virksomheter med færre enn 30 arbeidstakere. 

Reglen før omfattet virksomheter med over 50 ansatte. 

Det er viktig at du er kjent med disse endringene, slik at du kan starte prosessen med eventuelle nødvendige endringer i henhold til dem. Ved å holde deg informert og gjennomføre nødvendig opplæring blir arbeidsplassen tryggere både for deg og de rundt deg. 

 

Opplæring av verneombud og HMS  

Det er også viktig at ledere og verneombud har den nødvendige opplæringen i arbeidsmiljø/HMS, slik at de kan ha et godt samarbeid og medføre til et sikkert arbeidsmiljø. 

Gjør deg kjent med våre nettbaserte kurser her. Vi tilbyr et bredt utvalg av relevante kurs, og du har muligheten til å velge det som passer deg best:  

Verneombudskurs  

HMS for ledere  

Som sagt før, må de ansatte også gjennomfører påkrevd opplæringen. Vi tilbyr kurs i:  

HMS for utenlandske arbeidstakere 

HMS bygg og anlegg  

HMS minikurs for nyansatte  

Innføring i HMS 

HMS for montering av modulbygg 

 

Ta våre nettbasert HMS kurs på: instantkurs.no

 

Du liker kanskje

Møt oss på BAUMA 2025

mars 17, 2025

Møt oss i München 7.–13. april på verdens største messe for bygg- og anleggsbransjen. Instant setter standarden for trygt og effektivt arbeid i høyden: Vi leverer innovative stillassystemer, forbedrer sikkerheten og bidrar til en mer bærekraftig byggebransje. På messen vil vi vise frem våre rullestillassystemer – designet for maksimal sikkerhet, fleksibilitet og effektivitet. Standplass: A1 EWE, Stand 136. Hvor: BAUMA München Når: 7-13 April Last ned invitasjon her: Instant Bauma 2025 Gleder du deg til å se fremtiden for stillas?…

Les mer

Arbeid i høyden: sikkerhet og risiko

mars 17, 2025

Arbeid i høyden er en av de mest risikofylte arbeidsoperasjonene. Dette arbeidet innebærer enhver aktivitet som utføres over bakkenivå, hvor det er risiko for fall som kan føre til alvorlige skader eller dødsfall. Eksempler inkluderer arbeid på stillas, tak, master, stiger og lifter. Risikoer ved arbeid i høyden Fallulykkerer en av de vanligste årsakene til alvorlige skader og dødsfall på arbeidsplasser. Noen av de viktigste risikofaktorene er 1. manglende fallsikring – uten riktig bruk av fallsikring øker sjansen for ulykker…

Les mer

Praktisk opplæring – 2025 kalender

august 22, 2024

Vi har nå oppdatert vår kalender for praktisk opplæring 1. halvår 2025. Vær tidlig ute og meld deg/dine ansatte på kurs. Har du behov for praktisk opplæring i bruk av lift, fallsikring, stillas eller slokkeøvelse så finner du datoer og påmelding her: Kalender praktisk opplæring. Mange av våre kurs krever praktisk opplæring. Dette må dokumenteres. Det kan enten skje ved at du melder deg på et praksiskurs ved en av våre avdelinger eller at det gjennomfører dette bedriftsinternt med kompetent…

Les mer

Møt oss på Dyrsku’n 2024

august 20, 2024

Over 800 utstillere er på plass under Dyrsku’n i Seljord fra 13. til 15. september 2024. Vi i Instant Norge er til stede med en stand på samme sted som i fjor (stand A126), der vi viser frem et bredt utvalg av stillaser, lifter og andre nyttige verktøy. Her kan du også få tips og råd for sikkert arbeid i høyden, så ta gjerne en prat med oss som er til stede. Vi tør ikke love godt vær, men vi…

Les mer

Interessert i våre produkter eller tjenester?

Vi tilbyr et bredt spekter av produkter og tjenester som dekker de fleste behov. Vi ønsker å være tilgjengelig for våre kunder og bistå med vår ekspertise.

Hvis du har behov for ytterligere informasjon, har et prosjekt eller lurer på noe så er du hjertelig velkommen til å kontakte oss.







    Kontakt oss