Verneombud – nye regler fra 2024
Nye regler for hvilke virksomheter som skal ha verneombud trådte i kraft 1. januar 2024. I denne artikkelen lister vi opp de nye reglene som kom i 2024. Først kan det være greit å få en forklaring på hvorfor vi har verneombud på arbeidsplassen.
Verneombudet er et mellomledd som skal bistå arbeidsgiver og arbeidstaker til å arbeide sammen. Det er lovpålagt å ha verneombud i nesten alle bedrifter. Grunnen til dette er at hovedrollen til personen som blir valgt som verneombud er å ivareta arbeidstakernes interesser i saker som angår arbeidsmiljøet.
Hvordan skal bedrifter forholde seg på de nye reglene?
Vi skal se nærmere på hvilke virksomheter som blir lovpålagt å velge denne rollen og på endringene i regelverket for verneombud og arbeidsmiljøutvalg fra 1.1.2024.
1. Verneombudets oppgaver (nytt)
Som hovedregel skal verneombudet, ifølge aml §6-2, se til at virksomheten er innrettet og vedlikeholdt, at arbeidstakerne får den nødvendige opplæringen og at arbeidet er organisert slik at de ansatte kan utføre arbeidet på en sikker og helsemessig forsvarlig måte.
Fra 1.1.2014 vil verneombudets oppgaver også inkludere innleide arbeidstakere og selvstendige oppdragstakere som utfører arbeid i nær tilknytning til virksomheten (§6-2. 1)
I tillegg, vil verneombudet, etter nye regler, også ivareta arbeidstakernes psykososiale miljø (§6-2. 2).
2. Valg av verneombud (nytt)
Det er nå krav om verneombud for flere virksomheter. De nye reglene sier at: Virksomheter med fem eller flere arbeidstakere skal ha minst ett verneombud, men dersom det er færre enn fem arbeidstakere, så kan det avtales en annen ordning (endret § 6-1. 1.).
Reglen før var fra 10 eller flere arbeidstakere.
3. Arbeidsmiljøutvalg (nytt)
Det er også nye regler for arbeidsmiljøutvalg (endret § 7-1 første ledd): Det skal opprettes arbeidsmiljøutvalg i virksomheter med flere enn 30 ansatte, eller i virksomheter med 10-30 ansatte når en av partene i virksomheten krever det. Der arbeidsforholdene tilsier det, kan Arbeidstilsynet bestemme at det skal opprettes arbeidsmiljøutvalg i virksomheter med færre enn 30 arbeidstakere.
Reglen før omfattet virksomheter med over 50 ansatte.
Det er viktig at du er kjent med disse endringene, slik at du kan starte prosessen med eventuelle nødvendige endringer i henhold til dem. Ved å holde deg informert og gjennomføre nødvendig opplæring blir arbeidsplassen tryggere både for deg og de rundt deg.
Opplæring av verneombud og HMS
Det er også viktig at ledere og verneombud har den nødvendige opplæringen i arbeidsmiljø/HMS, slik at de kan ha et godt samarbeid og medføre til et sikkert arbeidsmiljø.
Gjør deg kjent med våre nettbaserte kurser her. Vi tilbyr et bredt utvalg av relevante kurs, og du har muligheten til å velge det som passer deg best:
Som sagt før, må de ansatte også gjennomfører påkrevd opplæringen. Vi tilbyr kurs i:
HMS for utenlandske arbeidstakere
HMS for montering av modulbygg